Träna för höfternas skull

Att träna är bra, det vet vi, och vi blir duktigare och duktigare på att lägga in träning i vår vardag, att träna hela kroppen. Nästan. Vissa muskler och delar glömmer vi bort, till exempel våra höfter. Det är dumt. Höfterna ska ju hjälpa oss att ta oss fram hela livet och svaga och stela höfter gör vardagslivet jobbigare. En ond höft kan leda till att man tar bilen istället för att åka kommunalt och då tappar man vardagsmotionen och kan få andra problem. Får vi problem med höfterna får vi ofta problem med andra delar av kroppen, till exempel knän, rygg och bäckenbotten. Så, se till att träna höfterna! För kroppens skull!

Det är dock inte bra att överbelasta höfterna, eller någon annan del av kroppen. Överbelastning, till exempel tunga lyft, hårt idrottande eller kraftig övervikt kan leda till att du får artros i en höft. Artros beror dock inte bara på vad du gör utan kan också vara ärftligt varför man bör vara observant om man vet om att man har en nära släkting med dessa problem. Om så är fallet bör ordet lagom anammas.

Om vi tränar höfterna lagom kan vi gå och springa utan att skada oss och vi får bättre balans. Ett par tips på hur du tränar höfterna är duvan och draken. Det är också bra att gå i trappor. Inte i alltför stor utsträckning men som vardagsmotion. En del förordar att ta två trappsteg i taget för att träna rumpan men för den med känningar i höften rekommenderas ett trappsteg i taget. Även för den med konstaterad höftartros är träning viktigt. Det kan göra ack så ont att träna men det kommer att hjälpa dig!

Träna för höfternas skull

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gå till toppen
zakra