Friskvård: skapa goda vanor

Det bästa sättet att ta hand om sin hälsa är genom goda vanor. Vilka vi är och hur vi lever våra liv beror egentligen på våra vanor i vardagen. Goda vanor är basen för all friskvård.

Friskvård

Vi vill alla ta hand om våra kroppar, må bra och leva aktiva liv. Dessvärre är det inte alltid lika lätt att göra verklighet av våra intentioner då vi i vår vardag har en massa måsten. Det kan vara svårt att få tid för friskvård. Friskvård och hälsa handlar både om att kroppen ska må bra genom motion, näringsrik mat och god sömn men det handlar också om ett inre välbefinnande. De flesta av oss vill också se bra ut utifrån våra förutsättningar och vår personlighet. Det är skönt när jeansen sitter någorlunda bra. Förutom kroppen så är det också viktigt för många av oss att vårt hår och vår frisyr lyfter fram vår personlighet. Om du har problem med håravfall eller tunt hår kan du vända dig till Nordichair.com som har mycket god kunskap för att kunna hjälpa dig att få tillbaka ditt hår.

Goda vanor

Det finns forskning som visar att det tar 66 dagar för oss att skapa en ny vana. Det innebär också att det bara tar 66 dagar att få en ovana. Problemet är att det ofta är lättare att skapa ovanor, som att titta på Netflix-serier två timmar varje kväll, alltid ta något gott till kaffet, ta bilen istället för cykeln eller att dricka läsk till maten. Att gå från dåliga vanor till goda vanor är till en början att jobba i uppförsbacke. Men uppförsbackar skapar kondition och muskler – vilket ger oss styrka i långa loppet. Precis som goda vanor skapar starka och friska liv.

För att lyckas skapa goda vanor bör du börja med en vana i taget. Det är många som efter nyår eller inför hösten beslutat sig för att ta tag i sina liv. Nu ska de förändra allt, både kost, sömn och motion – och lyckas hålla ut i tre-fyra dagar, för att sedan vara tillbaka i de gamla gängorna. De personer som har lyckats och gå från till exempel övervikt till att komma i form, har klarat förvandlingen genom att ändra på sina vanor och genom att arbeta långsiktigt. Om du väger 20 kg för mycket då är det ju bättre att faktiskt gå ner 2 kg i månaden och lyckas än att vilja gå ner 4 kg i månaden – och i slutändan inte gå ner något alls. Ett tips är att börja med en vana i taget. Om du alltid tar en bulle till kaffet kan du börja med att du dagligen byter ut bullen mot en frukt eller en knäckebrödssmörgås. Efter två veckor kan du lägga till en ny vana, som att gå och lägga dig ett visst klockslag för att få en god natts sömn.Du kan förändra allt från matvanor till motionsvanor genom den här enkla metoden. Genom att bygga vana på vana kan du sedan hålla dig frisk och hälsosam.

Friskvård: skapa goda vanor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gå till toppen
zakra