Löpning för viktnedgång

Många använder löpning som ett verktyg för att gå ned i vikt. Men det är inte alltid detta fungerar. Även om löpning naturligtvis är ett bra sätt att bränna kalorier på, kanske det bästa, finns det en hel del falluckor. Löpning är inte bara bra för viktnedgång utan forskning har visat att det hjälper mot flera krämpor som kan drabba oss. Det är även ett bra och billigt sätt att komma ut i friska luften.

Motsatt effekt

Att träna inför ett maraton som ett sätt att gå ned i vikt, kan faktiskt få motsatt effekt. För att orka springa långt och mycket, krävs nämligen mycket energi i form av mat. Det finns en myt att långsamt och långt bränner mer än korta och snabba pass. Därför kan det alltså vara klokare att satsa på kortare distanser om det primära målet är att gå ned i vikt. Att komma i form har många olika aspekter och idag besöker människor allt ifrån plastikkirurger, exemeplvis https://citadellkliniken.com/ som har lång erfarenhet, till att ändra sin diet. Att komplettera sådant med aktiviteter som löpning är sällan ett fel val.

Fördelar med kortare distanser

Den som vill gå ned i vikt, hittar en lång rad fördelar med att springa kortare men snabbare distanser. Man bör inte stirra sig blind på hur mycket kalorier man förbrukar, utan snarare hur man påverkas under dagen. Genom att springa korta intensiva löppass, påverkas inte heller hungern nämnvärt. Risken att överäta på grund av träningen minskar markant, och man ökar ämnesomsättningen som får fart på fettförbränningen. Korta och snabba distanser hjälper även till att bygga muskler. Det är lätt att se denna effekt när man jämför hundrameterslöpare med långdistanslöpare. Man bör även komma ihåg att de förstnämnda säkerligen tränar en hel del med styrketräning på gym som komplement.

Löpning för viktnedgång

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gå till toppen
zakra